جازبه های گردشگری شهرستان عسلویه

جازبه های گردشگری شهرستان عسلویه

عسلویه علاوه بر صنعت و تجارت، دارای جاذبه‌های گردشگری بسیار ارزشمندی است و به ویژه در ایام نوروز شاهد حضور تعداد زیادی از گردشگران و مهمانان نوروزی در این شهرستان هستیم.
منطقه عسلویه از مناطق مهم و تاثیرگذار در کشور است و در حوزه صنعت نفت جایگاه خاصی دارد.

تاریخ و جغرافیای عسلویه

موقعیت شهر عسلویه شامل عرض جغرافیایی ۲۷درجه ۴۹ دقیقه و ۹۴ ثانیه طول جغرافیایی ۵۲ درجه ۶۲ دقیقه و ۱۹ ثانیه ارتفاع از سطح آب‌های آزاد ۱۸ متر (۶۲ فوت) است و  بر اساس اسناد تاریخی، بندر عسلویه سابقه بسیار دیرینه‌ای دارد.
بندر عسلویه از بنادر اولیه خلیج فارس به شمار می‌آید که آن زمان بیش از پنج بندر فعال نبوده است که عبارتند از بوشهر، بصره، سیراف، عسلویه و کنگ که این مسئله حکایت‌گر آن است که در دوره ساسانیان قبل از آن این بندر بوده و بعضی‌ها قائل هستند ۴ هزار سال قبل از اسلام بندر عسلویه به‌وجود آمده است.
بخش مرکزی عسلویه از دو شهر عسلویه و نخل تقی و ۲۱ روستا از جمله بندو، سهمو، چاه مبارک، زبار، بیدخون، اخند، خره، خیارو، هاله، بساتین، عسکری، صفیه، بستانو، کلات، کنارخیمه، دهنو، بزباز، مروع و سواحل تشکیل شده است.

جاذبه‌های گردشگری عسلویه

جنگل‌ها و درختان حرا

حرا در واقع گونه‌ای از جامعه گیاهی مانگرو است که گونه دیگر آن نیز چندل است.
کلمه مانگرو اسم مرکبی است معرف اکوسیستم خاص در مناطق استوایی، حاصل از تجمع بسیار ویژه‌ای از گیاهان و جانوران در سواحل پست خورها، دلتاها، برکه‌ها و سواحل دریاها و در عین حال نشانگر و معرف درختان و درختچه‌های این گونه اکوسیستم‌ها نیز است؛ این گیاهان در گروه گیاهان شوره‌زی قرار دارند.

ساحل بنود

این سواحل زیبا در مجاورت روستای بنود در شش کیلومتری چاه مبارک شهرستان عسلویه و در جنوبی ترین نقطه استان بوشهر قرار گرفته است. روستای بندو علاوه بر جاذبه طبیعی از مکان های تارخی همچون بقایای آبگیر ساسانی، آسیاب‌های آبی بندوو … برخوردار است که نشان از قدمت تاریخی بسیار زیاد آن دارد. این روستا حدود ۸۰۰ نفر جمعیت داشته و بیشتر اهالی آن در عرصه صیادی و دریانوردی مشغول به کار هستند.

چشمه زیبای کلات

چشمه کلات از مکان‌های دیدنی شهرستان عسلویه است. این چشمه که در روستایی به همین نام واقع است منظره زیبایی از صخره ها، آبشار، آب و نخل در مجاورت آن است.
به اشتراک بگذارید